06.05.2016

Jak nauczyć się hangeula?

Hej!

  Wiele razy pytacie mnie o hangeul lub jak się go nauczyć, więc postanowiłam w końcu opisać, jak ja się go nauczyłam i jak ja to widzę oraz przedstawić wszystko jak najprościej.

Przede wszystkim: hangeul nie jest trudny i można opanować go w kilka dni. Koreański alfabet składa się łącznie z 40 znaków (czyli niewiele więcej niż w naszym) i  i wcale nie jest trudno stworzyć z niego zdanie. Tak jak u nas litery zapisuje się ciągiem, jedna koło drugiej, tak w koreańskim jest podobnie - jednak zamiast w linii, litery ustawia się w "niewidzialnym kwadracie" - tzw. sylabogramie. Oczywiście, istotne jest jaki znak stawiamy koło którego, jednak myślę, że nie ma co tu wkuwać na pamięć żadnych regułek - tego idzie nauczyć się z czasem. I pamiętajcie - żadnego wkuwania  zapisów słów i zdań na pamięć!

Krokiem pierwszym jest nauczenie się znaków razem z ich wymową. W internecie znajdziecie mnóstwo tabelek ze znakami, wstawię tutaj jedną z tych, która wydaje mi się najbardziej czytelna.
Dostaję często pytania od czego zależy, kiedy mówimy np. k a kiedy g (w tabelce pierwszy znak). Wymowa ta może być zależna od tego, jaka literka poprzedza tą o której mowa, ale może też nie mieć znaczenia - po prostu zależy od tego, jaki akcent akurat nałoży się na dane słowo. Trzeba jednak pamiętać, że między ㄱ aㅋ jest różnica w brzmieniu, tak samo jak w wypadku pozostałych podobnych do siebie znaków. W nauce tego najlepsze będą filmiki na Youtube lub zakupienie kursu w księgarni (osobiście hangeula uczyłam się z takiego właśnie podręcznika).




Kolejny krok: nauka zapisu.
Kiedy znacie już litery alfabetu, jesteście w stanie ułożyć z niego zdanie. Niżej macie dwa przykłady; mając sylabogram, litery czytamy od lewej do prawej, od góry do dołu. Innym sposobem na zrozumienie tego, jest przeanalizowanie fragmentu tekstu jakiejś piosenki - zobaczyć, jak wygląda zapis w hangeulu i posłuchać, jak brzmi to w utworze.



Niestety - są wyjątki, jak w każdym języku. Przykładowo, litera ㅇ jest czytana tylko na końcu sylaby/słowa, natomiast w innych przypadkach (na przykład przed samogłoską; literę a zapisujemy jako 아, nie ㅏ) jest ona niema. Jednak tutaj nie o tym - dzisiaj mówię Wam tylko, jak się uczyć~

Ostatni krok: ćwiczenie! 
Ja aby poćwiczyć często przepisywałam teksty piosenek (aby wyćwiczyć pismo) oraz czytałam je, aby wiedzieć, czy dobrze odczytuję znaki (w końcu w piosenkach słychać jak co się wymawia!). Aby nauczyć się zasad i regułek, trzeba sięgnąć dalej - znów, do podręczników lub do internetu, najlepiej jego angielskiej "strony", ponieważ po polsku nadal jest niewiele.

Na początku, mimo znajomości alfabetu, nadal robiłam błędy w zapisie. Później, gdy przeglądałam stare notatki, nieźle się z tego śmiałam... Dlatego nie zniechęcajcie się, bo wszystko jest kwestią czasu i wprawy!

Życzę powodzenia! ♥


Ask ✩ Instagram


6 komentarzy:

  1. W naszym alfabecie są 32 znaki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to się troszkę machnęłam haha, już poprawiam, dzięki!

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z jakiego podręcznika sie uczyłaś?

    OdpowiedzUsuń
  4. Z jakiego podręcznika sie uczyłaś?

    OdpowiedzUsuń