18.09.2015

Liczenie lat w Korei - o co w ogóle chodzi?

  Kwestia liczenia wieku w Korei nadal dla wielu pozostaje zagadką - no bo jak to jest, że ktoś rocznikowo ma dwadzieścia lat, a wszędzie mówią, że ma dwadzieścia jeden? Dlatego postanowiłam w jak najłatwiejszy sposób wyjaśnić o co chodzi!

  Przede wszystkim, koreański wiek nie obowiązuje w każdym aspekcie koreańskiego życia. Przykładowo w dokumentach i oficjalnych papierach podaje się międzynarodowy wiek, czyli ten "nasz". To samo tyczy się ograniczeń wiekowych - jeśli teledysk jest od +19 oznacza to, że mogą oglądać go osoby, które mają dziewiętnaście lat na nasz system liczenia. To dlatego koreańska pełnoletność zaczyna się od dwudziestki - ponieważ pełnoletność obowiązuje od 19-tego roku życia idąc naszym systemem. W piosence "Adult Child" BTS śpiewają:

"Mam już 20 lat, to dobry dzień
Stałem się niezależny
Ale co z tego, to nic nie zmienia, po prostu stałem się dorosły
Stałem się dorosły"


A dlaczego dodaje się rok do wieku? To naprawdę proste!
Według Koreańczyków, nasze życie rozpoczyna się już w łonie matki. Podczas gdy na nasz system nie mamy wtedy jeszcze lat (na dobrą sprawę miesięcy też nie), na koreański już w brzuchu żyjemy i mamy rok.

Czasami zdarza się, że dodajemy dwa lata, a nie rok - w jakim wypadku? Wyobraźmy sobie, że ktoś urodził się we wrześniu 1997 roku. Na nasz system taka osoba ukończyła już osiemnaście lat, na koreański - dziewiętnaście. Jednak 1 stycznia następnego roku - ponieważ teoretycznie mija rok - taka osoba ma dwadzieścia lat systemem koreańskim, ale na nasz - nadal osiemnaście. Dopiero w dniu swoich urodzin dodajemy tej osobie rok, a nie dwa.
Czasami też kierują się chińskim Nowym Rokiem - wtedy osoby urodzone na początku roku zawsze są tylko rok starsze, a nie dwa, ponieważ rok chiński zaczyna się nieco później niż ten nasz.

Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe i udało mi się to nieco Wam wytłumaczyć! ♥
Jeśli macie jeszcze jakieś pytania - śmiało pytajcie.
Do przeczytania! 

Ask ✩ Instagram


6 komentarzy:

  1. Idąc naszym systemem pełnoletność jest od 19 lat? Zawsze myślałam, że od 19 zaczyna się w Korei. To z dodawaniem jest strasznie skomplikowane, ale przeczytałam kilka razy i już rozumiem! Dziękuję, że wyjaśniłaś to wszystko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tzn. w Korei jest od 19-tu, u nas od 18-tu, więc tam osiemnastolatek nie jest jeszcze pełnoletni po prostu~ Cieszę się bardzo!

      Usuń
    2. Aaaaaa, chyba rozumiem :)

      Usuń
  2. Dzięki za wyjaśnienie. . *-*
    Zawsze mnie to ciekawiło.. xD

    OdpowiedzUsuń
  3. O, coś mi się obiło o uszy z tym systemem liczenia, ale nigdy się bardziej nie interesowałam, Fajnie, że rozjaśniłaś mi tę kwestię :)
    💗 blog

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale sobie życie komplikują ^^

    OdpowiedzUsuń