12.12.2013

Sposoby na naukę nowego języka

Myślę, że większość osób, które zaglądają na mojego bloga, to osoby, które interesują się Azją czy czymś z nią związaną, więc pewnie wiele z was chciałoby też się nauczyć jakiegoś azjatyckiego języka - żeby zrozumieć dramy, teksty piosenek czy etykietki kosmetyków. Jednak jakimi sposobami można efektywnie nauczyć się języka, bez kursów (gdyż nie każdy ma na takowe możliwość), samodzielnie i jednocześnie nie siedząc z nosem w książkach nie wiadomo ile czasu?

1. Aplikacje na telefon
Zazwyczaj mają podstawowe zwroty, zdania, a niektóre nawet formy gramatyczne! Moim faworytem (co do koreańskiego) zdecydowanie jest Korean Builder, gdzie nie tylko można wybrać formy honoryfikatywne, ale po kliknięciu w bezokolicznik wyświetla nam się jego poprawna forma gramatyczna w różnych sytuacjach i zastosowanie. Fajne, bo podręczne - siedzisz sobie na przystanku, nudzisz się - włącz aplikację i poucz się koreańskich słówek! (Oczywiście nie mówię w tym poście tylko o języku koreańskim, ale weźmy go już sobie jako przykład).

2. Tłumaczenie tekstów piosenek
Weź tekst swojej ulubionej piosenki i zacznij tłumaczyć! Dobrym sposobem jest znalezienie strony, gdzie podany jest zapis alfabetem np. koreańskim, romanizacja i angielskie tłumaczenie - wtedy łatwiej rozróżnić, które słowo co oznacza. Ja osobiście tak bawię się na stronie colorcodedlyrics i zazwyczaj używam jej, aby było mi łatwiej przy tworzeniu postów Koreański z K-popem.

3. Bazgrolenie w szkole
Głupie? Nie sądzę. Dzięki takiemu 'bazgroleniu' nauczyłam się japońskiej hiragany i wyćwiczyłam koreański hangeul. W szkole i tak często się nudzimy, więc możemy ten czas wykorzystać na naukę czegoś, czego nauczyć się chcemy.

4. Internetowe fiszki
Na tumblrze (między innymi) można znaleźć ogromną liczbę fiszek w różnych językach. Są to podstawowe zwroty jak i te natchnione i wielce głębokie. Na końcu wstawię tu kilka, które mam na dysku. ^^

5. Oglądanie filmów/dramNadal najlepszą metodą na nauczenie się języka jest osłuchanie się z nim i porozmawianie z kimś. Po obejrzeniu czterech odcinków The Heirs pod rząd, mówiłam w domu tylko po koreańsku (licząc jakiś bełkot) i musiała minąć chwila, żebym się ogarnęła i przypomniała swój rodzimy język XD" Poza tym, mówiąc o dramach japońskich, można osłuchać się z prawdziwym japońskim, bo ten język wcale nie brzmi tak, jak w anime - przynajmniej nie do końca.

6. Nauka ze znajomymi
Znasz osobę, która również interesuje się danym językiem? To świetnie! Dzwonisz do koleżanki - przywitaj się po koreańsku, a podczas rozmowy wtrąć różne słówka czy sentencje - jeśli druga strona nie będzie wiedziała o co chodzi możecie sobie to wyjaśnić i tym sposobem łatwiej to zapamiętacie. Poza tym wyjaśnianie sobie wspólnie np. gramatyki idzie o wiele szybciej, niż samemu.

A tu kilka fiszek:








4 komentarze:

  1. Fajne sposoby, muszę poszukać jakiś aplikacji z japońskim:D
    nikishii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Spoko sposoby :3 nie próbowałam z aplikacją, ale myślę że wypróbuję tą którą podałaś

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie najlepszy jest ten sposób z tłumaczeniem piosenek ; P

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobry pomysł z tym bazgroleniem na lekcjach. Czasami tył mojego zeszytu jest bardziej zabazgrany niż przód . ;D

    OdpowiedzUsuń